SWIVL, een innovatief apparaat voor afstandsonderwijs
Als consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) zien wij dagelijks leerlingen die door ziekte niet naar school kunnen gaan! In deze periode van COVID-19 is dat nog onveranderd. Sterker nog, de zieke leerling wordt nu nog sneller thuis gehouden. Onderwijs op afstand door middel van de Swivl camera robot kan dan een passende oplossing bieden. Momenteel draaien we een pilot en doen we onze eerste ervaringen met de Swivl op, maar zijn we eveneens op zoek naar scholen die met ons de uitdaging aan willen gaan! En de toepasbaarheid willen testen en evalueren, omdat wij geloven dat Swivl echt een grote meerwaarde kan hebben voor de zieke leerling.
Wat is Swivl
Swivl is een robotstandaard voor een smartphone of tablet. Deze robot kan 360 graden draaien en ook van boven naar beneden bewegen. Het is een ideale presentatie tool op afstand in combinatie met de marker, een tracking device, die de leraar bij zich draagt. Met deze marker kan je een presentatie bedienen of een opname starten. En, bijkomend voordeel, degene die de marker bij zich draagt is altijd in beeld. De opname die je maakt plaats je in een beveiligde Cloud voor jouw leerlingen/studenten. Alleen zij hebben toegang, met een persoonlijke link die zij ontvangen.
Bijkomend voordeel; de Swivl is betaalbaar voor een school of bestuur. De losse minirobot kost €785,29 incl. btw. Dit combineer je met een device uit de eigen voorraad of in combinatie met een nieuw aan te schaffen tablet of telefoon. Met deze mini robot heb je altijd een snelle en passende oplossing in huis voor instructie op afstand.
Ervaringen
Swivl is compact en prettig mee te nemen en te gebruiken in diverse ruimtes. Belangrijk is dat mensen met een affiniteit voor ICT als eerste starten met het opdoen van ervaring. Zij kunnen dan in een later stadium anderen instrueren over het gebruik. Scholen hebben met de verscherpte wet en regelgeving over privacy (wet AVG) een nog hogere drempel opgeworpen om gebruik te maken van ICT devices en het delen van beeldmateriaal waar leerlingen en/of docenten op staan. Een goede voorbereiding en communicatie met alle betrokken partijen is dus een voorwaarde voor slagen van een project als dit.
Docenten hebben vaak weinig tijd om naast de reguliere les ook nog op huisbezoek te gaan bij de zieke leerling of om losse instructies uit te werken voor de leerling thuis. De inzet van Swivl kan bij slim gebruik meteen een tijdsbesparing opleveren. En misschien wel het belangrijkste van alles; de zieke leerling heeft de beschikking over instructies op het moment dat het bij de leerling zelf past! Maar hoe zorgen we dat dit alles voor de docent zo weinig mogelijk impact heeft op de toch al drukke agenda?
Praktische tips & kansen
• Kijk binnen de klas van de zieke leerling of er klasgenoten zijn die graag met ICT experimenteren. Wellicht kunnen zij mede verantwoordelijk zijn voor de bediening van de Swivl en voor het uploaden van de les naar de Cloud? Dit neemt de docent werk en zorg uit handen. Daarnaast verhoogt het de betrokkenheid van de klas bij hun klasgenoot.
• Verstuur vooraf een brief aan ouders, waarbij uitleg gegeven wordt over het gebruik van Swivl. Geef aan dat hun zoon/dochter mogelijk op beeld kan verschijnen. Vertel nadrukkelijk het doel en de regels waar het gebruik van Swivl aan moet voldoen.
• Zorg dat de gebruikersovereenkomst getekend is en dat deze besproken is met alle betrokkenen. Wij zien dat er scholen zijn, vooral binnen het PO, die gebruik maken van digitale klassenomgevingen, waar foto’s en verhalen gedeeld worden met ouders. Scholen als deze hebben een streepje voor. Al bij inschrijving van de leerling wordt nadrukkelijk gemeld dat beeldmateriaal gemaakt in de klassen gedeeld mag worden in een besloten omgeving. Hier zijn nadrukkelijke spelregels aan verbonden waar iedereen zich aan committeert. Door een dergelijke schoolafspraak ook voor afstandsonderwijs (live verbindingen en video opnames) te maken voorkom je dat een leerling thuis zit zonder instructies van de lessen.
• De mooiste opbrengst van opgenomen lessen voor de zieke leerling is: de leerling kan de instructie kijken op het moment dat hij/zij goed in de energie zit! Of dat nu vroeg in de ochtend, middag of avond is! De instructie voor de gemiste les staat gewoon in de Cloud klaar en staat tot de beschikking van de leerling. Dat is toch waar Passend Onderwijs om gaat? Aansluiten bij de behoefte van de zieke leerling?
Auteur: Imke van de Venne - Consulent bij de OZL IJsselgroep.
Hier vind je een link naar het artikel op de IJsselgroep website.