SWIVL maakt van je les een instructievideo
door Dustin Dijkstra
In de elektronische leeromgeving van onze school deel ik met enige regelmaat video’s. Dit kunnen video’s zijn die we in de klas hebben en bekeken en besproken of video’s die thuis nog even bekeken moeten worden. Daarbij maak ik ook gebruik van uitlegfilmpjes van andere docenten. Op die manier kunnen leerlingen die iets hebben gemist of thuis de stof nog eens willen herhalen er nog naar kijken. Ook kun je een filmpje gebruiken om leerlingen zich meer in de stof te laten verdiepen. Ik merk in de klas dat mijn leerlingen dit aanbod waarderen en er regelmatig naar kijken.
Er zijn aardig wat aardrijkskundedocenten die hele goede filmpjes online zetten en daar kun je natuurlijk prima gebruik van maken. Niet altijd sluiten de filmpjes goed aan bij de manier waarop ik de stof behandel. Het is dan heel goed mogelijk om zelf een instructiefilmpje te maken. Met een goede laptop kom je een heel eind maar voor het maken van een echt goede video heb je wel wat meer nodig. De juiste software, camera, belichting, een groen scherm en uiteraard creativiteit. Het maken van een filmpje kost dan wel erg veel tijd. Die investering verdien je wel terug omdat je een goed filmpje meerdere leerjaren kunt inzetten. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet graag voor een groen scherm ga staan om mijn lessen voor te bereiden.
Het maken van een schermopname met laptop of tablet waarbij je een presentatie toelicht is ook een mogelijkheid en dat kost aanzienlijk minder tijd. Zelf maak ik wel graag korte instructiefilmpjes op mijn iPad met behulp van Showme. De aantekening die ik normaal gesproken op het bord zet teken ik eerst op mijn iPad waarbij ik mijn stemgeluid opneem. Sinds kort maak ik gebruik van de Swivl. Zonder veel extra moeite maak ik van mijn gewone les een educatief filmpje.
De Swivl
Met behulp van de Swivl kun je zeer eenvoudig educatieve filmpjes maken. De Swivl is een robotstandaard voor een smartphone of tablet. Je plaats een tablet in de Swivl en de Swivl zorg ervoor dat deze continu op de docent is gericht. De Swivl draait rond en kan zelfs een klein beetje op en neer bewegen. De docent draagt daarvoor een zender om zijn nek. Met behulp van deze zender kan de docent zijn presentatie bedienen, een opname starten op de smartphone of tablet en deze ook weer beëindigen. De zender neemt ook het stemgeluid van de docent op.
Swivl Capture
Op de smartphone of tablet gebruik je daarvoor de app Swivl Capture. In deze app kun je je presentaties klaarzetten. Je kunt hier gewoon je bestaande presentaties voor gebruiken. Op deze manier kun je met een paar handelingen van je bestaande lessen al zeer bruikbare educatieve filmpjes voor je leerlingen maken. Op de site van Swivl kun je vervolgens nog kiezen op welke manier de video van de docent en de presentatie moeten worden samengevoegd, naast elkaar of de docent in een klein beeld bovenin.
Toepassingen
Er zijn verschillende toepassingen te bedenken voor de Swivl in het onderwijs. Docenten die een presentatie geven aan de klas kunnen deze presentatie opnemen en vervolgens het beeld, geluid en de slides delen in de elektronische leeromgeving. Dit kan handig zijn voor leerlingen die niet in de les aanwezig kunnen zijn of voor leerlingen die de les nog eens willen terugkijken. Ook kun je gebruik maken van Swivl Cloud Live. Met Swivl Cloud Live kunnen leerlingen die bijvoorbeeld ziek thuis zijn toch in de les aanwezig zijn en elke stap van de docent volgen. Je kunt de Swivl natuurlijk ook inzetten tijdens alle andere activiteiten op school waardoor je dit op de voet kunt volgen.
Daarnaast kun je de Swivl ook in handen geven van leerlingen. Met behulp van de Swivl kunnen ze eenvoudig presentaties of spreekbeurten oefenen en zichzelf terugkijken. Docenten kunnen de Swivl bijvoorbeeld gebruiken tijdens intervisiebijeenkomsten met collega’s en studenten om zo hun manier van lesgeven te verbeteren.
Mijn leerlingen reageren enthousiast op de filmpjes die ik deel in de elektronische leeromgeving. Ze gebruiken de filmpjes om de les terug te kunnen kijken. Met name voor de leerlingen die een les missen is dit een meerwaarde. Ook gebruiken ze de filmpjes om zich voor te bereiden op de toetsen die ik geef. Vooral de toelichting bij een presentatie vinden ze waardevol. Ze hebben dan ook het liefst de presentatie groot in beeld en de opname in de klas in een kleiner scherm.